• Witaj na stronie naszej szkoły - Szkoły Podstawowej nr 36 w Bydgoszczy im. Wincentego Wiernikowskiego.

    Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości


Biologia

Klasa 8c

16 – 20 . 03. 2020

Drapieżnictwo. Roślinożerność

Zapamiętaj

  • Drapieżnictwo i roślinożerność to przykłady oddziaływań antagonistycznych, w których jeden gatunek ponosi straty lub traci życie, a drugi na tym zyskuje.
  • Drapieżniki i ofiary stosują różnorodne strategie przetrwania.
  • Zarówno zjadający, jak i zjadani są zależni od siebie i wzajemnie regulują swoją liczebność. Drapieżnictwo odgrywa korzystną rolę w biocenozach poprzez regulację liczebności ofiar.
  • Szczególnym rodzajem relacji antagonistycznej jest roślinożerność, w której roślinożerca żywi się roślinami.
  • Roślinożercy przystosowali się do pobierania i trawienia pokarmu roślinnego.

Zadania

  • Na przykładzie dowolnego drapieżnego ssaka lub ptaka określ przystosowania drapieżników do zdobywania pokarmu.
  • Podaj dwa przykłady ilustrujące, w jaki sposób ofiary unikają ataków drapieżników.
  • Wyjaśnij, jaki wpływ ma drapieżnik na liczebność swoich ofiar.
  • Na przykładzie dowolnego ssaka określ przystosowania w budowie do odżywiania się pokarmem roślinnym.
  • Uzupełnij tabelę.

Wstaw obok każdego opisu właściwy termin, wybrany z podanych poniżej.

  • ofiara
  • drapieżnik
  • roślinożerca

Opis

Termin

Jest pożywieniem dla drapieżnika

 

Żywi się wyłącznie pokarmem roślinnym

 

Aktywnie poluje na osobnika drugiego gatunku

 

KLASA 7A i 7B

Temat:Budowa i funkcje układu nerwowego.
 
*do opracowania z podręcznika oraz z platformy edukacyjnej link: epodreczniki.pl/a/uklad-nerwowy/D7nf5jx0A
 
*należy zrobić notatkę w zeszycie przedmiotowym w punktach
 
*wykonać polecenie 3.1 ,3.2 z epodręcznika zadania pod tematem 
*uzupełnić ten temat w zeszycie ćwiczeń
 
To jest zadane na bieżący cały tydzień.
 
KLASA 8B
 
Ekosystem-współzależność środowiska i organizmów. link do opracowania: epodreczniki.pl/a/ekosystem- – -wspolzaleznosc-srodowiska-i-organizmow/D17iBmqqS
 
zrobić notatkę z podsumowania oraz pracę domową do zeszytu -polecenie 5.1 i 5.2. przećwiczyć zadania pod tematem.
 
Właściwości węglowodorów nienasyconych.
 
 
*praca domowa :polecenie 4.1 i 4.2.
*zwróć uwagę na słowniczek- addycja i uwodornienie.
*wykonaj zadania pod tematem.
 

  Zgodnie z rekomendacją MEN do kontaktu  z uczniami w ramach zajęć wykorzystywany będzie dziennik elektroniczny (kontakt bezpośredni z rodzicem i uczniem oraz bezpośrednie przekazywanie, wyjaśnianie, prowadzenie indywidualne każdego ucznia) oraz mailing do rodziców.  

* dziennik elektroniczny;
* strona internetowa szkoły;
* mailing do rodziców, a w przypadku uczniów starszych wysyłanie materiałów bezpośrednio do młodzieży.
Na platformie Ministerstwa Edukacji Narodowej epodreczniki.pl udostępniliśmy e-materiały do wykorzystania przez nauczycieli lub do samodzielnej nauki przez uczniów. Epodręczniki.pl to biblioteka bezpłatnych, sprawdzonych, zgodnych z aktualną podstawą programową materiałów edukacyjnych.

Praca on-line z uczniem w ramach lekcji biologii  z wykorzystaniem stron:

epodreczniki.pl

https://www.wsipnet.pl/

www.eduelo.pl

  Klasa 5a, 5b – Biologia   

65 1. lekcja Temat 17 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń,

      2.lekcja Temat 18 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń

Zadania i wyjaśnienia – platforma eduelo.

5b  1. lekcja Temat 16 dokończenie i temat 17 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń,

      2.lekcja Temat 18 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń

Zadania i wyjaśnienia – platforma eduelo.

  Klasa 6a, 6b – Biologia  

6a 1. lekcja Temat 19 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń,

      2.lekcja Temat 20 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń

Zadania i wyjaśnienia – platforma eduelo.

6b  1. lekcja Temat 17 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń,

      2.lekcja Temat 18 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń

Zadania i wyjaśnienia – platforma eduelo

 Klasa 8a – Biologia – Zadania klasy:

  1. Przewodniczący klasy stworzy grupę w aplikacji „Messenger” pod nazwą „Biologia 8a” i włączy do niej wszystkich uczniów z klasy wraz z nauczycielem
  2. Uczniowie potwierdzą odebranie wiadomości od n-la.
  1. lekcja Temat 20 – proszę wykonać notatkę do zeszytu i zrobić ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń
  2. lekcja Temat 21 – Podsumowanie działu oraz Zadania powtórzeniowe z podręcznika „Sprawdź co umiesz 3 – odpowiedzi proszę wysłać do nauczyciela na grupę.
  3. Nie wykluczam sprawdzianu on-line

Komentarze są wyłączone.